Het Certificatieschema Arbodiensten (hierna: Certificatieschema) bevat in Deel 1 de eisen waaraan een in- of externe arbodienst heeft te voldoen om een wettelijk verplicht certificaat op grond van artikel 14a, tweede of derde lid, van de Arbeidsomstandighedenwet en artikel 2.14, eerste en tweede lid, van het Arbeidsomstandighedenbesluit te verkrijgen of te behouden. Door middel van een geïntegreerde audit stelt de Certificerende Instelling (CI) vast of een arbodienst voldoet aan de eisen van ISO 9001, alsmede aan de aanvullende eisen in dit Certificatieschema.
De gecertificeerde arbodienst beschikt over een geldig certificaat ISO 9001 en het daaraan gekoppeld Certificaat Arbodienst. Op beide certificaten is dezelfde scope opgenomen: “Het uitvoeren van onderzoek, advies en evaluatie op het gebied van arbeidsveiligheid, arbeidshygiëne, arbeidsorganisatie en bedrijfsgezondheidszorg.”

Het Certificatieschema bevat in Deel 2 de eisen aan Certificerende Instellingen (CI’s) die op basis van een accreditatie met inachtneming van de eisen in ISO 17021-1 dit Certificatieschema willen uitvoeren en daartoe zijn aangewezen door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Een CI die certificaten wenst te verlenen aan arbodiensten op basis van het Certificatieschema Arbodiensten dient daarvoor geaccrediteerd te zijn volgens de eisen conform ISO 17021-1.
De accreditatie dient als bewijs dat wordt voldaan aan de eisen uit artikel 1.5b, en 1.5c van het Arbeidsomstandighedenbesluit en aan de eisen uit dit Certificatieschema. Daarnaast zijn de wettelijke eisen zoals genoemd in de artikelen 1.5b tot en met artikel 1.5eb van het Arbeidsomstandighedenbesluit van toepassing op de CI én de door de schemabeheerder bepaalde aanvullende eisen in dit Certificatieschema.

Het Interpretatie Document Certificatieschema Arbodiensten met bijbehorende Overgangsregelingen versie 2.1 en Overgangsregeling versie 3.0 bevat interpretaties van beide delen van het Certificatieschema Arbodiensten d.d. 9 november 2018. Het gaat hier om beleidsregels die bedoeld zijn om de door de CI uit te voeren audits te harmoniseren. Een in het Interpretatiedocument opgenomen interpretatie is geen nieuwe eis, maar bevat een uitleg van een bestaande eis.

Gepubliceerde Interpretatiedocumenten

 

Interpretatievragen over het Certificatieschema Arbodiensten kunnen door de leden van het College van Deskundigen worden geagendeerd. Deze worden in het College van Deskundigen behandeld, waarna zo nodig en mogelijk een interpretatie wordt vastgesteld. Het Interpretatiedocument wordt vervolgens ter accordering voorgelegd aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Na akkoord van het Ministerie wordt het Interpretatiedocument op de website van SBCA gepubliceerd, zodat ook voor de arbodiensten de door het CCvD vastgestelde interpretaties kenbaar zijn.

Na vaststelling en akkoordbevinding van de interpretatie zorgen de certificerende instellingen voor een geharmoniseerde uitvoering van certificatie audits.

Alle door het College van Deskundigen vastgestelde interpretaties worden vastgelegd in het Interpretatiedocument. Een vastgestelde interpretatie kan een aanleiding vormen voor een toekomstige aanpassing van het certificatieschema.